Viva opéra !

Mijn account

Wachtwoord vergeten ?

Nog geen account? Registreer u hier
mijn wachtwoord onthouden
Document sans nom
Alain Duault

Viva l'Opera !

Alain Duault
Muzikoloog, radio en televisie animator en Opera Online
Artistiek directeur van Viva l'Opera!

"Viva l’Opera, Seizoen 7"

Hoe stel je het programma van een Viva l’opéra seizoen samen? Het lijkt een beetje op een regering samenstellen: we willen verandering maar ook continuïteit; nieuwkomers en vaste waarden; er is de wil om te verrassen en de behoefte om het vertrouwen te verdienen van al diegenen - u - die er steeds  bij zijn en er met hun enthousiasme, voldoening en "mond-tot-mond reclame" voor zorgen dat we steeds talrijker zijn.

Dus willen we klasbakken uit de Franse en Italiaanse heerschappij, zoals Manon van Massenet, Faust van Gounod, of Traviata van Verdi.En we willen ook openstaan voor opera met een ander temperament, zoals Dame de pique van de Russische Tsjaikovski, of Don Giovanni van de Oostenrijkse Mozart (door iedereen geliefd). En er zijn nog andere, minder bekende vertegenwoordigers uit het klassieke repertoire nodig: Un Ballo in Maschera, of Verdi's Macbeth, of zelfs Andrea Chenier van Giordano. En dan is er originaliteit nodig om het geheel meer pit te geven, zoals Gluck's Alceste in de Italiaanse versie of Verdi's Don Carlos in de Franse versie. We kunnen er zelfs een welbekend zwaargewicht in een modern jasje aan toevoegen, zoals Werther van Massenet, gebracht door een opkomende, verrassende vocalist. Er zit uiteraard ook veel muziek in onze nauwe samenwerking met de Nationale Opera van Parijs, die het programma onwankelbaar maakt met Don Carlos van Verdi, La Bohème van Puccini, Boris Godoenov van Mussorgski en Don Pasquale van Donizetti.

Maar dat is niet alles: we hebben persoonlijkheden nodig om al die stromingen te vertolken; gezichten en stemmen die op unanimiteit worden onthaald, tenoren dus - zo noemen we de besten. En dit seizoen komen we niets tekort, met wat waarschijnlijk de vijf beste tenoren ter wereld zijn: in orde van verschijning zijn dat Rolando Villazon, Jonas Kaufmann, Vittorio Grigolo, Misha Didyk en Roberto Alagna! Maar wat is een tenor zonder een sopraan? Ook de meest fenomenale sopranen maken deel uit van deze regering van de lyrische genoegens, zoals Natalie Dessay, Anja Harteros, Sonya Yoncheva, Patrizia Ciofi, Aïda Garifullina, Martina Serafin, Eva-Maria Westbroeck, Carmela Remiggio, Svetlana Aksenova, Inva Mula, Nadine Sierra en Olga Peretyatko. En dan zijn er de mezzosopranen en de baritons, met Elena Garanca en Erwin Schrott, Ludovic Tézier en Joyce DiDonato, Larissa Diadkova, Florian Sempey en George Petean, zonder de bassen te vergeten - Samuel Ramey, Ildar Abdrazakov en Michele Pertusi. Tot slot zijn er om dit alles te bezielen ook (partij)leiders nodig, die de troepen opzwepen met hun toverstok: met Zubin Mehta, Philippe Jordan, Gustavo Dudamel, Mariss Jansons en Vladimir Jurowski, hebben we ook hier de besten in huis gehaald. Maar laat ik vooral de opinieleiders niet vergeten, die kleur geven aan de debatten en de latente strubbelingen: de regisseurs, van David McVicar tot Krzysztof Warlikowski; van Jean-Louis Grinda over Claus Guth, Christopher Loy, Jérôme Deschamps en Macha Makeïeff, tot Pier Luigi Pizzi, Benoit Jacquot, Stefan Herheim, Ivo van Hove, Damiano Michieletto en... Rolando Villazon. Het wordt een bonte stijlendans, die de boodschap van al deze werken aan het licht zal brengen. /p>

Alles is dus verenigd: de regering van de lyrische genoegens barst van de persoonlijkheden en de beloftes. Nu is het alleen nog aan de Voorzitter om de toon te zetten, opdat dit alles zich kan ontvouwen tot groot genoegen van iedereen - en die Voorzitter, dat bent u!