Viva opéra !

Mijn account

Wachtwoord vergeten ?

Nog geen account? Registreer u hier
mijn wachtwoord onthouden
Document sans nom
Alain Duault

Viva l'Opera !

Alain Duault
Muzikoloog, radio en televisie animator en Opera Online
Artistiek directeur van Viva l'Opera!

"Viva l’Opera, Seizoen 8"

Elk jaar opnieuw is de samenstelling van het nieuwe programma een fascinerend en ingewikkeld werk van lange adem... dat altijd goed afloopt. Zeker wanneer het naar de smaak van het publiek is: u, wiens vertrouwen we niet willen beschamen. Wellicht is het een beetje zoals wanneer een kok een feestmaal samenstelt: eerst kiest hij een algemeen idee, dan bedenkt hij welke ingrediënten samengaan en dan begint hij die te orkestreren volgens een opwellend ritme, dat geen exacte wetenschap is maar aan den lijve moet worden ondervonden. Hij weet hoe het ene gerecht is er om het andere te doen uitblinken - en dat, wanneer ze worden opgediend, hij een palet van emoties cadeau doet.




Dit seizoen wilde ik een Italiaanse inslag, maar dan eentje met Italiaansheden van uiteenlopende aard: Verdi is het toonbeeld van de Italiaanse operatraditie en zal er vier keer bijzijn met bekende en speelse werken die we graag terugzien, zoals La Traviata of Nabucco, maar ook met rijper werk dat minder vaak opgevoerd wordt, zoals Otello of Simon Boccanegra. Maar vóór Verdi was er Bellini, waarvan we de operaklassieker Norma terugvinden, maar ook I Capuleti e i Montecchi, een minder vaak gehoord werk. En na Verdi kwam Puccini, van wie we een opera terugzien die al lang niet meer in Viva l'Opéra! gehoord is: het absolute meesterwerk Madama Butterfly.



Maar we hebben ook Franse opera nodig om die Italiaanse spirit in te kleden: en terwijl Hoffmans vertellingen van Offenbach of Carmen van Bizet oude bekenden zijn, wordt Les Huguenots van Meyerbeer zeker een openbaring. En hoe zouden we de Russische opera kunnen vergeten? Na een gelukkig weerzien met Jevgeni Onegin van Tsjaikovski, volgt Lady Macbeth van Mtsensk van Sjostakovitsj, met de grootse Russische balletten Het zwanenmeer van Tsjaikovski en Cinderella van Prokofjev als contrapunt. Met Janáček's Jenufa blijven we nog even in Slavische sferen. Gezien de Tsjechische opera nog te weinig bekend is in Frankrijk, wordt het voor velen onder u waarschijnlijk een revelatie. Zonder Mozart zou het programma niet af zijn, reden waarom de twee onbetwistbare meesterwerken De Toverfluit en Don Giovanni van de partij zijn.



Zonder de hommage aan de geroemde Amerikaanse choreograaf Jerome Robbins te vergeten. Maar dat alles is het concept, het kader: het zijn de artiesten die het feestmaal kleur, smaak en pit geven, die de werken sublimeren en tot leven brengen: Diana Damrau, Ermonela Jaho, Sonya Yoncheva, Elīna Garanča, Kristine Opolais, Maria Agresta, of nog, Joyce DiDonato en tal van de andere, allerbeste vrouwelijke vocalisten nemen deel aan deze dans; en daarbij kunnen ze rekenen op heren zoals Roberto Alagna, Jonas Kaufmann, Vittorio Grigolo, Joseph Calleja en Benjamin Bernheim, maar ook Florian Sempey, José van Dam, Ludovic Tézier, Thomas Hampson en zoveel anderen... De ensceneringen, die vaak het onderwerp zijn van bezielde gesprekken tijdens de pauze, zullen op zijn minst gezegd eclectisch zijn: ze gaan van heel traditioneel tot veel gedurfder, hebben altijd een diep respect voor de werken en zijn bedoeld om die in de verf te zetten. De Opéra de Paris, onze trouwe partner, opent opnieuw haar deuren om zes van haar opvoeringen, vier opera's en twee balletten live te laten uitzenden. Het is dus hoog tijd dat ik het woord geef aan haar directeur, Stéphane Lissner. Meer dan ooit kunnen we ons er tijdens dit 8e seizoen over verheugen dat Opera springlevend is, in de bioscoopzalen die voor ons publiek vaak toegankelijker zijn dan operatheaters. Viva l'Opéra!